Med sin nye Penguin oppdatering legger Google ut real time elementer i algoritmen sin. Disse elementene vil være med på å endre hvordan vi bygger lenker i forhold til søkemotoroptimalisering.
Når man snakker om lenkebygging går ofte praten rundt «hvor enkelt det var tidligere». Vel, i 2017 blir ting ikke akkurat enklere, men det betyr ikke at du skal gi opp lenkebyggingen. Lenker skal være en godt integrert del av enhver SEO strategi, du må bare være litt mer forsiktig og omtenksom når du bygger lenker nå i 2017, enn det du var tidligere.
I 2017 bør man se på lenkebygging med nye øyne, få nye perspektiv. Lenkebygging er tett knyttet opp mot autoritetsbygging, som betyr at du må se på byggingen som mer enn ett objekt. Lenker er nødvendig for å bygge autoritet, men må se på nye metoder for å gjøre lenkebyggingen mer effektiv.
Så la oss se på elementer du må ta med i betrakningen for å være up to date innen lenkebygging.
Real Time Penguin
Googles Penguin oppdateringer er laget for å treffe og finne spammy lenketaktikker og for å sjekke kvaliteten på alle lenker som peker til en nettside. Siden Penguin ble innført i 2012 har denne oppdateringen ført til drastiske fall i søkeresultatene for enormt mange nettsider, og Google publiserer statistikker over hvor mange nettsider de tror blir påvirket av oppdateringene. Men det kan endre seg fordi Penguin kommer til å sjekke endringer i real time.
Real Time Penguin vil alltid være «på» for å sjekke etter dårlige lenker eller lenker som er fjernet eller disavowed. Det vil gjøre ting vanskelig for de som bygger black hat lenker, og vanskeligere for de som bygger grey hat lenker. Når Google oppdater fjernede eller disavowede lenker raskere betyr det at nettsider kan slippe fra straff raskere, men også dermed bli straffet like raskt.
Dette betyr for deg at du må være sikker på at lenkebyggemetodene dine er naturlige, og følger veiledningene og anbefalingene fra søkemotorene, da særlig Google sine.
Behovet for kvalitet endrer seg aldri
Å tenke «jeg trenger 10030 lenker for å gjøre det bra» er veldig gammeldags tenking når det gjelder SEO. Du må lage lenker som folk ønsker å klikke på.
En gang til: Du må lage lenker som folk ønsker å klikke på. Lenking alene vil ikke gi deg suksess i 2017.
Dette betyr at du kan variere mediene hvor du publiserer artikler og lenker. Der det tidligere har vært viktig å få så mange lenker fra så mange nettsteder som mulig, går det nå an å fokusere på lenkekildene, så lenge du varierer innholdet du produserer for leserne dine. For eksempel er ebøker bedre egnet til bedrifter, mens blogger pressemeldinger, videoer og artikler lettere treffer en sluttbruker. Infografikk og graf-fremstillinger er også enkle å dele og gir gode muligheter for å skaffe lenker.
Når det gjelder lenkebygging kan alle parametre endre seg bortsett fra ett, nemlig nyttig innhold.
Lag innhold som svarer på spørsmål
Å bygge autoritet handler om å være nyttig. Alle besøkende/lesere har spørsmål om noe, det gir deg muligheter for å hjelpe dem ved å gi dem nyttig innhold.
Hvorfor skaffer det deg lenker? Fordi de menneskene antageligvis kjenner noen med samme spørsmål, og da blir svarene dine delt. De kan dele linken i sosiale medier eller i en annen form, noe som betyr at nyttige lenker blir spredt til mennesker som faktisk kommer til å klikke på dem.
Det betyr at du må gjøre mer enn å bare lage «topp 10 lister» eller annet morsomt innhold. Du kan fortsatt være morsom, men hvis du kan gi svar på det folk lurer på, f.eks. en guide som viser noen hvordan de bruker et konkret verktøy, produkt eller en spesiell service, da er du på vei til noe bra.
Samarbeid for lenker
Samarbeid er veldig viktig i forhold til å bygge autoritet. Og det handler ikke om gammeldags lenkebytting der noen lenker til deg hvis du lenker til dem. Det handler om å samarbeide med folk og firmaer i bransjen for å bygge forhold slik at å lenke til deg er en naturlig følge av forholdet.
Lenker som ikke er lenker
Vi snakker ofte om hva Google vet og hvilke enorme mengder nettsidedata de lagrer. Og det er en realitet at når de lagrer så mye data som de faktisk gjør så betyr det noe å bli nevnt i en tekst. Selv om det ikke er en lenke i teksten kan bare det å bli nevnt bety noe for Google. Når noen skriver om nettsiden din så lager de ofte ikke en lenke til nettsiden. Men Google ser at de skriver om deg, og dette er med på å bygge siden din opp som en autoritet.
Eksperter og autoriteter
Kreativt innhold hvor man presenterer tips og guider fra eksperter en en bra måte å skaffe gode lenker på. Det er en enkel prosess og kan hjelpe deg med samarbeid, som nevnt tidligere. Du spør om eksperten kan bidra med noe, f.eks. litt viten i en artikkel, og det vil de ofte, fordi de liker å bli nevnt sammen med andre eksperter. Så vil de lenke til siden din for å vise sitt eget publikum at de har levert innhold sammen med andre eksperter. da vil du få lenker samt at siden din blir vist frem til ett nytt publikum.
Lenker som engasjerer folk
Programmet du bruker for nettsidestatistikk forteller deg hvilke lenker som sender deg trafikk. Dette betyr at søkemotorene også kan se det samme.
Hva betyr det for lenkebygging?
Antakeligvis at hvis du satser på at den siste lenken i din gjestepost biografi skal gi deg boost, så kommer du ikke så langt. Men hvis lenken din er tidlig i artiklen, og den lenker til relevant og viktig info, så har den en mye større sjanse til å bli klikket på og fulgt. Hvis det er dette som skjer så er det naturlig at søkemotorene også legger mer vekt på den lenken enn på den siste lenken i biografien.
Dette gjelder både interne og eksterne lenker. Hvis du lenker rundt på nettsiden din, helt tilfeldig for di du føler at det trengs mer lenker, så vil ikke de besøkende bruke lenkene dine, eller bry seg om dem, og da er de ikke nyttige i det hele tatt.
Effetive lenker på din egen nettside kan være lenker som gir supplerende informasjon. Dette snakker Google mye om, mens markedsførere snakker lite om det. Det er en enkel måte å la de besøkende finne andre produkter og innhold som de også liker og har nytte av.
Real Time Penguin vil endre mye for lenkebyggingen slik vi kjenner den fra tidligere, så ha disse tipsene i bakhodet, og hold deg til etablerte guidelines, da er tiden og pengene du investerer vel verdt det.